femopreis.reismee.nl

Een leuke eerste week van het schooljaar!

Zo de eerste werkweek zit er op! Ik zal jullie even meenemen hoe een dag eruit ziet.

Elke dag om zes uur opstaan om rond zeven uur of kwart voor zeven op school te zijn. De kinderen kunnen vanaf kwart over zeven in de klas worden gebracht. Onderweg naar school wordt er al flink getoeterd. Ik kijk niet meer op of om er van. De meeste mensen steken als groet een hand op dus dat doe ik dan ook maar beleefd. Maar collega’s vertelden ook al dat ze toeteren naar mensen met blonde haren (me;))… toet toet wij zijn in beeld, ken ik nu wel… Alleen als ik in gedachten verzonken ben schrik ik me kapot! Stop met toeten!! Maar ik moet er vooral erg om lachen…had zelfs iemand die zijn hoofd uit het raam stak en een kussende beweging maakte. Tja…daar kun je toch ook alleen maar om lachen?! Dus met een lach kom je al aan op je werk!

Op school aangekomen de kring klaar zetten en paar voorbereidingen treffen voordat de kinderen komen. Even met collega’s kletsen. We hebben geen teamkamer dus we zitten overal te kletsen in de lokalen. Daarna een programma met kring, voorlezen, muziek, taal/rekenen, knutselen/ontwikkelingsmaterialen/tekenen of lekker in de hoeken en met constructie materialen. We gaan twee keer naar buiten en er is ook nog tijd om te eten en drinken. Buiten gymmen we ook dus het is een combinatie van spelletjes spelen en materialen klaarzetten en daarna lekker vrij spelen. Soms spelen ze de hele tijd vrij. Er is een voetbalveldje, zandbak, trampoline, glijbaan met klimhuis, rekstokken, schommels en een stuk plein wat als basketbalveld gebruikt kan worden maar ook voor kleuters om lekker te kunnen fietsen. Ze eten niet tussen de middag op school dat doen ze thuis. Ze nemen dan ook aardig wat eten en drinken mee. In de klassen en buiten staan jugs met water en ijs erin. Die worden ‘s ochtends klaar gemaakt. Ze kunnen zelf drinken pakken wanneer ze er zin in hebben. Maar goed drinken is een ding wat zeker is met deze hitte. In de klas is er airco en kunnen me mooi in de koelte werken. Vroeg in de ochtend buitenspelen is heerlijk dan valt het nog mee met de temperatuur. Als je de tweede keer naar buiten gaat rond half elf dan is het af en toe niet te doen (gemiddeld 35 graden). De mussen zouden dood van het dak afvallen. We geven les tot half een. Tussen half een en kwart voor een worden de kinderen opgehaald uit de klas.

Ik heb de jongste kleuters. Het is een hele leuke groep van vijftien kinderen. Waarvan vijf kinderen die nog geen Nederlands kunnen praten. En ik kan geen Papiaments. Dus dat is een leuke uitdaging om de kinderen te begrijpen en ze zo goed mogelijk te helpen. Door veel liedjes, bewegingen, veel herhalen, rustig en duidelijk praten, handen- en voetenwerk gaat het helemaal goed komen. De jonge kinderen leren snel en ik merk nu al verbetering. Af en toe als ik er echt niet uit kom kan ik het nog laten vertalen door een kind die allebei de talen spreekt. Door elkaar te helpen kom je een heel eind! Vorig jaar had ik een jongens groep. Nu een echte meidengroep met verschillende typetjes erin en dat maakt het zo leuk. Sommige kinderen zijn nog niet lang op het eiland en is het de eerste keer dat ze op Bonaire zijn. Ze vinden het raar en geweldig om alle hagedissen, leguanen te zien lopen over het plein en in de bosjes. Zo leuk om te zien en verhalen over ezels en geiten die over de weg lopen. De kinderen zijn erg enthousiast begonnen aan het nieuwe jaar.

Een positieve eerste indruk van de school, kinderen en ouders. Het is heerlijk om hier te werken, maar ik merk wel dat werken met dit warme weer toch ook vermoeiend is. Dus daar moet ik nog even aan wennen. Op naar de komende weken! Na schooltijd heb je genoeg tijd over om lekker thuis of ergens anders te chillen. Vrijdag na schooltijd lekker een duik in zee genomen! En vrijdagavond zijn we naar de ‘bar’ van Bonaire gegaan met een paar mensen. Weer verschillende mensen ontmoet en mee gekletst dat gaat wel super makkelijk. Het was een leuke, ontzettend warme avond. En ’s nachts weer op de scooter terug. Reed geen verkeer op de weg! Binnen 10 minuten weer thuis, dus dat is heerlijk!
Hoe is het in Nederland ondanks dat er eierhagelstenen uit de lucht zijn komen vallen?

Ayo!!

Reacties

Reacties

Vincent

Zo jij hebt het wel getroffen, dat is zeker geweldig .ja geniet er maar van. Mooi weer ,lekker warm, niet te veel kinderen en iedereen enthousiast als je op je scooter voor bij sjeest, ik wist het....hier hebben we een prachtige fietstocht gemaakt door de Achterhoek, een verwen dag voor mij ,van mijn tennismaatjes.erg leuk hoor en heerlijke hapjes tussen door, jouw moeder is wel erg goed in dat soort dingen organiseren.
Maar...
Nou ik werd bijna van de fiets gereden door een agressieveling ..vreselijk, He ,zei hij,..is de hele wereld van jou alleen, ik JA, nou zo kwaad heb ik nog nooit iemand gezien...he muts ..zei hij ,..toen dacht ik toen ik die vuurspuwende ogen zag... Even rustig aan doen.. Jeetje wat een idioot, ik stond echt helemaal te trillen .. Hij stuurde zo die auto op me af. Ik had mijn fiets tegen zijn auto moeten gooien en erafspringen, dan was de politie er misschien bij gekomen en had hij een flinke bekeuring gehad.

Nou ja doe voorzichtig.
Nu zit ik hier te wachten met een koffer van 22,5 kg.
Om half drie worden we naar de trein gebracht die rechtstreeks naar Schiphol gaat. Strak blauwe lucht ...
lekker temp. 18 graden, je moest eens weten hoe heerlijk dat is. Fris zeewindje straks bij Schiphol en dan op weg naar zuid Afrika. Rondreis maken.
Vrienden van ons passen op het huis dus dat is allemaal geregeld.
We blijven 47 dagen weg.
Ja je moeder vond het wel erg dat jij ging, maar nu was ze echt helemaal zo verdrietig dat ik er een poosje niet meer was, hoop dat ze het red zonder mij.
Moet lukken hoor. Ze heeft Sietse.gelukkig .
Nou over jou hoef ik me dus geen zorgen te maken, succes met alles niet te laat naar bed en gezond weer op.
Liefs Vincent.

omi

hoi die Femke ik heb Annet op bezoek en die wil me wel even helpen als het nodig is En wat denk je ja omi is Annet wel nodig LEUK je berichten te lezen.tanteTineke is weer terug van Menorca nu kan ik overleggen voor bonaire hoe het vraagteken /////////JA femke ik mis je help dus ga ik nu even met Annet naar de IJssel veel liefs nu een sterretje wil ook niet kus kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active